«Er redd ekstremistene får inspirasjon fra Koranen»

Kommer pengene til moskeen i Larvik fra Saudi-Arabia?

«Er redd ekstremistene får inspirasjon fra Koranen»

På ettersommeren og i høst har det vært en rekke innlegg i Larvik-avisen Østlands-Posten, etter at Islamsk kulturforening har kjøpt tidligere Hovland barnehage for 3,7 millioner kroner, men ingen har spurt om pengene kommer fra Saudi-Arabia. Ordfører og varaordfører i byen har varmt støttet opprettelse av «arbeidsmoskeen». Kommunens planutvalg har foreløpig sagt tja til planene som nå utredes teknisk. I mellomtiden har den ellers rause redaktør i Østlands-Posten, Terje Svendsen, nå satt strek for debatten, men har samtidig gjort det klart at når saken kommer opp til realitetsbehandling åpner avisen igjen for mulig debatt. Over 300 beboere på Hovland truer med å kreve saken innanket for bystyret. Der står saken, som i det offentlige klima foreløpig er lagt død.

 

 

Leder i SIAN, Arne Tumyr, hadde 4 innlegg i avisdebatten. Vi tar her med et par av meningsytringene som kom fram:

Mer moské på Hovland

Heldigvis har vi ytrings- og religionsfrihet i Norge, slik at også muslimer har rett til å spre sitt budskap selv om de ikke tillates å praktisere det som strider mot norske lover, skriver Håkon Rykkelid i denne kommentaren:

Jeg har fulgt med på avisinnleggene om moské på Hovland som startet med sikkert et reelt parkerings/trafikkproblem, men som etter hvert har dreiet seg mer og mer om islam og muslimer.

Leder for Islamsk kulturforening, Zaidane Mohammed ,  uttaler i ØP 15. august at «ingen naboer er fornøyde uansett hvor vi kommer».

Hvorfor det? Kan det ha sin grunn i hva islam står for?

Kunnskapen om islam er dessverre veldig ufullstendig blant nordmenn flest, ellers tror jeg motstanden ville vært betydelig større.

Arne Tumyr har i sitt innlegg i ØP 13. august en rekke groteske sitater fra Koranen som klart er i strid med norske lover og vestlig kultur, og listen kan gjøres lengre. Jeg går ut fra at det som forkynnes i moskeene tar utgangspunkt i Koranen, islams hellige bok. Det er derfor all grunn til å informere om hva Koranen lærer, og det er forståelig at mange er skeptiske til en moské i nærmiljøet..

Ser man på islams utbredelse er dette en historie om krig, drap og undertrykkelse i islams navn, i samsvar med Muhammeds lære. Dette foregår også i dag, spesielt i Afrika. Her i Vesten er islam ikke sterke nok ennå, så her er det vel terroraksjonene de ekstreme tyr til.

Jeg skriver bevisst ikke muslimer, men islam i dette innlegget, for jeg håper og tror de fleste muslimer her i landet ønsker å arbeide og leve i fred slik Navzad Amedi gir uttrykk for i ØP 25. august. Samtidig er jeg redd ekstremistene får sin inspirasjon nettopp fra Koranen og det som forkynnes i moskeene. Man ser jo gang på gang fra Midtøsten hvordan folk strømmer ut fra fredagsbønnen i moskeen og oppfører seg mer og mindre som villmenn om noe har krenket islam for eksempel.

Arne Tumyr avslutter sitt tankevekkende innlegg i ØP 21. august med at «islam er en ond politikk forkledd som religion». Jeg er redd det er mye sant i dette utsagn og at et sant demokrati neppe lar seg realisere der islam har makten.

For både kristne og muslimer som vil vite mer om islam og Muhammed, eller for den saks skyld kristendom og Jesu lære, vil jeg sterkt anbefale bøkene til Mark A. Gabriel; spesielt boken: «Jesus og Muhammed» som på en oversiktlig og grei måte sammenligner deres liv og lære. Boken er forhåpentlig å få lånt på bibliotekene.

Mark A. Gabriel vokste opp i en muslimsk familie i Egypt; han kunne Koranen utenat allerede som 12-åring. Studerte ved det prestisjetunge Al Azhar Universitetet i Kairo hvor han også kom til å undervise. Han tok doktorgrad i «islamsk historie og kultur» og senere også doktorgrad i «kristendom». Han kjenner således islam fra «innsiden».

Når muslimer her i Vesten siterer fra Koranen får vi gjerne høre de vennlige versene; men ifølge Mark A. Gabriel er det en rekke motstridende vers i Koranen. Da Muhammed begynte sin gjerning i Mekka var han tolerant og vennlig til både jøder og kristne, men etter at han ble fordrevet til Medina og fikk samlet en hær der han ble en mektig krigsherre, endret «åpenbaringene» seg til brutale utsagn om drap og undertrykkelse av de «vantro». (Eks. sure 9,5)

For å takle disse motstridende utsagnene lærer islam at de senere «åpenbaringer» skal gjelde fremfor de tidligere. Der islam har makten er den blitt en undertrykkende og voldelig religion mot alle som ikke vil underkaste seg.

Kristne og jøder tolereres til nød om de aksepterer å betale en ekstra skatt.

Heldigvis har vi ytringsfrihet og religionsfrihet i Norge, slik at også muslimer har rett til å spre sitt budskap selv om de ikke tillates å praktisere det som strider mot norske lover.

Håkon Rykkelid

Østlands-Posten skriver i sin lederartikkel13.08.2012: «Tumyr og hans lille organisasjon er grei å forholde seg til. For den tidligere Arbeiderparti-redaktøren og forkjemper for mange svake i samfunnet, kjemper tross alt i åpent lende. Uansett hvor uenig man kan være, og hvor farlig en mener et slikt angrep på en gruppe mennesker kan være, så er det faktisk viktig at den er en del av den offentlige debatten. Ikke bare sett i lys av ytringsfriheten, men også for å vite hva som rører seg, både i landet og nå også i vår egen by.»

Bodil - SIAN's Nettavis - redaksjonen