Ingen reklamefilm for SIAN
SIAN fikk i denne uke et tilbud fra en hyggelig mann i firmaet Best Shot Productions i Oslo – som kunne tenke seg å lage en reklamefilm for SIAN. Dette hørtes spennende ut – i utgangspunktet stilte undertegnede seg positiv, spesielt fordi filmen skulle koste 7 500 kroner. Men akk o’ ve – for hva skjedde ikke videre! Da firmaets ledelse fikk tenkt seg om, fikk pipen en annen lyd.
Etter dette glimrende tilbudet sendte SIAN følgende spørsmål til firmaet:
- Hvor lang blir filmen – i hvilken kontekst settes den inn i?
- Hvordan tenker man seg filmen produsert?
- Hvor kan filmen vises?
- Hvem har eiendomsretten til filmen – disposisjonsretten?
- Har SIAN noen innflytelse – i den forstand at for eksempel et innslag kan skiftes ut?
- Når begynner produksjonen og når ventes filmen ferdig?
- Skal filmen betales forskuddsvis?
Den påfølgende dag kom kalddusjen. Vi ble oppringt av firmaets leder, Amir Dad, som fortalte at Best Shot Productions likevel ikke kunne lage noen reklamefilm for SIAN.
– Men det var jo et tilbud som kom fra Deres firma – uoppfordret?
– Jo, men det var en misforståelse. Vårt firma vil på ingen måte assosieres med SIANs budskap.
Senere ble dette utdypet slik:
Ledelsen i Best Shot Productions AS har ingen interesse av å assosieres med det budskap og den fremgangsmåte som SIAN står for og benytter. Det strider mot vårt selskaps prinsipielle grunnlag å hjelpe en organisasjon basert på det vi anser som en metode bygget på å spre frykt og splittelse i Norge, negativt rettet mot én spesifikk del av det norske folk. Med bakgrunn i dette kan vi ikke med god samvittighet produsere en film for deres organisasjon, og vi ønsker heller ikke noen form for videre kontakt med forbundet deres.
SIAN kom i telefonkontakt med firmaets daglige leder. Følgende korte samtale utspant seg:
– Er du muslim, Amir Dad?
– Ja, jeg er muslim.
– Kunne du tenke deg å lage en reklamefilm for Islamsk Råd Norge?
– Det vil jeg ikke svare på.