Lotteritilsynet mener SIAN bedriver kamp mot en religion er ikke ”lotteriverdig”:
Islam-motstand er politikk – SIAN anker!
Mens Lotteri- og Stiftelsestilsynet har besluttet at SIAN ikke kan godkjennes som såkalt ”lotteriverdig organisasjon”, fordi SIAN’s aktivitet etter Lotteritilsynets mening retter seg ”mot en bestemt religion” – anker SIAN avgjørelsen – med den begrunnelse at SIAN's virksomhet er knyttet til politikk – fordi islam er politikk. Når politiske partier rubriseres som ”lotteriverdige”, må SIAN bedømmes på samme måte – fordi SIAN i aller høyeste grad er en samfunnsaktør – idet vi søker ”å påvirke samfunnet i en bestemt retning”, heter det i ankeerklæringen, som nå er til behandling i Lotterinemnda.
Det er viktig for en organisasjon å bli anerkjent som lotteriverdig – fordi man derved kan etablere et samarbeid med bl. a. bingoentreprenører som – da har adgang til å overføre en del av overskuddet til nærmere angitte organisasjoner.
Lotteritilsynet hevder at forkynning og misjonsvirksomhet er ikke vurdert som lotteriverdig. Misjonsforeninger og Hedningesamfunnet ville således ikke bli godkjent. ”På bakgrunn av dette, finner vi det ikke naturlig å godkjenne en organisasjon som har som mål å bekjempe en bestemt misjon eller religion.”
Når SIAN kjemper for å redde landet for kommende generasjoner, er ikke det et religiøst anliggende, men i aller høyeste grad et sekulært – et politisk spørsmål.
Feilaktig grunnlag
I sin ankeerklæring skriver SIAN: Vi mener at denne avgjørelse er tatt på feilaktig grunnlag – idet SIAN ikke er en forkynnende religionsrelatert misjonsforening, men en sekulær opplysningsorganisasjon som søker å promotere religions-historiske fakta og aktuelle samfunnsmessige problemstillinger – knyttet til islam. Dette foregår via informasjonsbrosjyrer, på vår nettavis (www.sian.no) og gjennom artikler i media – foruten at vi arrangerer debattmøter og avholder stands – der den frie meningsutveksling anses som en selvfølge.
Det er heller intet i våre vedtekter hvor det går fram at vi ”bekjemper en bestemt religion”. Lotteri- og stiftelsestilsynet tolker religionsbegrepet mangelfullt og innsnevrende – idet islam først og fremst omfatter politikk – som gjør seg gjeldende på alle samfunnslivets områder. Tilsynet har dermed etter vår mening feiltolket begrepet ”religion” – i forhold til den foreliggende sak.
Religionsbegrepet
Videre heter det i brevet: Hva kjennetegner en religion? Her må vi legge til grunn slik folk flest oppfatter begrepet – samt hvordan anerkjente oppslagsverk tolker innholdet.
I Aschehoug og Gyldendals leksikon (1982) s. 1.136 heter det: ”Religion er et system av tanker som bygger på menneskets følelse av at dets skjebne er bestemt av makter utenfor det selv. (…) Gudsdyrkelsen står sentralt i alle større religioner.(…) Gudsdyrkelsen (kulten) foregår etter bestemte ritualer. (…) Det finnes bl. a. myter (fortellinger om gudenes liv), bønner og rituelle forskrifter.”
Tiden Norsk Forlags leksikon, (1976): Her heter det: ”Religion er en felles betegnelse på menneskers forestillinger om og holdninger til høyere makter, som de tror har den øverste kontroll over tilværelsen.”
Den tyske teolog og religionshistoriker Rudolf Otto (1869-1937) skriver om temaet i boken ”Das heilige”, som fikk stor innflytelse og oversatt til en rekke språk. Forfatteren var særlig opptatt av å bestemme den religiøse opplevelses særpreg. Rudolf Otto ser her fornemmelsen av ”det hellige”, det som er ”helt annerledes” enn den profane verden. Det er tale om en ”guddommelig guddomsmakt, en ”overveldende maktfylde”. (Kunnskapsforlagets religionsleksikon (1992)
SIAN bekjemper ikke metafysiske religiøse forestillinger verken i islam eller i andre religioner. Heller ikke angriper vi den seremonielle gudsdyrkelsen (kulten) i islam – og slett ikke religionsutøvelse som er knyttet til fortellinger om gudenes liv, bønneaktiviteter og rituelle forskrifter. På denne bakgrunn blir det feil å påstå at SIAN står for religionsbekjempelse.
Islam er et politisk manifest
SIAN skriver videre til Lotteritilsynet: Selv om islam anses av folk flest som en religion, er denne ideologien også et politisk manifest – et program som regulerer samfunnslivet og det enkelte menneskes liv fra vuggen til grav. Det å være kritisk til denne form for ordning av samfunnet, enn si bekjempe en slik ordning, er etter vår mening ikke å anse som et religiøst – men som et politisk anliggende. I en rettskjennelse i Danmark mot vår søsterorganisasjon ”Stop islamiseringen av Danmark” (SIAD) , benytter retten i en nærmere angitt sammenheng formuleringen ”politisk propaganda” – det er altså ikke religiøs propaganda SIAD har bedrevet.
Etter vår mening må derfor Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) komme i samme kategori som politiske partier – derved at vi i forhold til lotteriloven bør bli å anse som en politisk organisasjon og dermed lotteriverdig. Vi legger her vekt på at politikk i nyere tid anses for å være aktiviteter i samfunnet som tar sikte på å påvirke utviklingen i en bestemt retning. I en slik sammenheng må SIAN anses som en politisk aktør.
Lotteri- og stiftelsestilsynet legger tydeligvis til grunn at islam er som religioner flest – og som man ut fra prinsippet om religionsfrihet – må respektere. Tilsynet har ikke vektlagt det som fremkommer i våre vedtekter – at ”islam er en totalitær, politisk ideologi og bevegelse som er i strid med Grunnloven og lovverket i det norske samfunnet.” I det etterfølgende vil dette søkes nærmere påvist.
Europa islamiseres
Ifølge det anerkjente religionshistoriske verket ”Verdensreligioner” , Hilt & Hansteen, Oslo 1995 av Huston Smith (side 164) – ”er Koranen også en lovsamling der tro, politikk og samfunn knyttes sammen til et uadskillelig hele. Den islamske loven har en enorm rekkevidde.”
”Islams ekspansjon i Midt-Østen, Nord-Afrika og Vest-Europa ble oppnådd gjennom militære erobringer. Islamsk lov foreskriver dødsstraff for den som faller fra.” Fra boken ”Verdens religioner”, Luther forlag, 1984 (side 334).
Islam har ført erobringskriger på tre kontinenter i snart 1400 år og har drept 270 millioner mennesker. (Nettstedet AntiJihad, Norge)
Leder av det islamske fatwa-rådet i Europa, Yusuf al-Qaradawi, blir ofte sitert med denne uttalelsen: ”Med Allahs vilje vil islam vende tilbake til Europa og europeerne vil konvertere til islam. Da vil de være i stand til å utbre islam til hele verden. Jeg garanterer at erobringen denne gang ikke vil skje med sverdet, men ved et samarbeid med myndighetene, med omvendelse og ideologi.”
Muslimer er overmennesker
Det fremgår av Koranen, så vel som av Hadith og Sharia-lovgivningen, samt det religiøse/politiske systemet som hersker i muslimske stater, at islam står for en altomfattende lovgivning som dominerer samfunnet. Borgerne er underkastet et teokrati som står i motstrid til sentrale menneskerettigheter – så som demokrati, religions- og ytringsfrihet og rettsstatens prinsipper.
Det er dokumentert at religionsstifteren Muhammad ibn` Abdullah var en ransmann og en krigsforbryter, (han giftet seg med 9 år gamle Aisha da han selv var 53 år).
Islam sorterer menneskene i to grupper – muslimer som er overmennesker – og ikke-muslimer som er undermennesker. ”Bokens folk” – det vil si kristne og jøder – skal få lov å leve mot at de betaler beskyttelsesavgift til islam. De vantro skal drepes. Av Sharia fremgår at kvinner som begår ekteskapsbrudd skal steines til døde – homofile menn skal piskes. Tyver skal få avhugget en hånd – ved nytt tyveri skal også den andre hånden hugges av.
Avskrekkende eksempler
Videre i brevet trekker SIAN fram en del avskrekkende eksempler på hvordan islam opererer i det sekulære samfunn. Det heter i ankeerklæringen:
Her er noen eksempler i stikkords form som viser at islam står for et forrykt og et barbarisk menneskesyn.
Eksemplene er forankret i Koranen, Hadith og Sharia:
Til den muslimske mann:
1. Du skal vende deg mot mekka og be fem ganger hver dag.
Hvis det er tid for bønn og du gjør noe annet, vil du bli pisket.
2. Alle menn skal ha skjegg. Den riktige lengde på skjegget er minst en knyttneve under haken. Hvis du ikke overholder dette påbudet vil du bli pisket.
3. Alle gutter skal gå med kalott. Gutter fra første til sjette klasse skal ha svart kalott, gutter over sjette klasse skal ha hvit kalott. Alle gutter skal være kledd i islamske klær.
4. Sang er forbudt.
5. Pardans er forbudt.
6. Kortspill, sjakk, hasardspill og drageflyging er forbudt.
7. Å skrive bøker, lage film og male bilder er forbudt.
8. Hvis du holder papegøyer vil du bli pisket. Fuglene blir drept.
9. Hvis du stjeler vil hånden din bli hugget av ved håndleddet. Hvis du stjeler en gang til vil foten din bli ugget av.
10. Alle guttebarn skal omskjæres.
11. Du som er kristen skal ikke utøve din religion slik at en muslim kan se deg. Hvis du gjør det vil du bli pisket og fengslet. Hvis du blir tatt i et forsøk på å omvende en muslim til kristen tro, vil du bli henrettet.
Til den muslimske kvinne:
1. Du skal holde deg i ditt hjem. Det sømmer seg ikke for kvinner å gå formålsløst ute. Hvis du går ut skal du være i følge med en maharam, en mannlig slektning.
2. Hvis du blir tatt alene på gaten vil du bli pisket og sendt hjem
3. Du skal ikke under noen omstendigheter vise ansiktet ditt. Du skal dekke deg med burka når du går ute. Hvis du ikke gjør det vil du bli alvorlig straffet.
4. Kosmetikk er forbudt.
5. Smykker er forbudt.
6. Du skal ikke kle deg i iøyenfallende klær. Gå med hijab – da er du en ren kvinne og kan ikke bli voldtatt. Selv hendene skal ikke være utildekket.
7. Du skal ikke snakke uten å være snakket til.
8. Du skal ikke ha øyekontakt med menn.
9. Du skal ikke le på offentlige steder. Hvis du gjør det vil du bli pisket.
10. Du skal ikke lakkere neglene dine. Hvis du gjør det vil du miste en finger.
11. Det er forbudt for jenter å bli undervist. Alle skoler som underviser jenter skal stenges umiddelbart.
12. Det er forbudt for kvinner å arbeide.
13. Hvis du blir funnet skyldig i ekteskapsbrudd vil du bli drept ved steining.
14. Skilsmisse kan du få i norsk rett, men den er ikke gyldig uten islamsk bekreftelse.
15. Lytt, lytt nøye. Adlyd Allah Akbar!
Knuser ikke-muslimske stater
SIAN fortsetter sin argumentasjon på denne måten: Den muslimske tenkeren, Mauwdudi, sier det slik: ”Islam ønsker å knuse alle stater og regjeringer overalt på jordens overflate som motsetter seg islams ideologi og program, uansett land eller nasjon. Islams hensikt er å opprette en stat på grunnlag av sin egen ideologi og program, uansett hvilken nasjon som påtar seg rollen som fanebærer for islam, eller hvilken nasjons styre som blir undergravd av prosessen med å etablere en ideologisk islamsk stat.” Fra boken til Ibn Warraq ”Hvorfor jeg ikke er muslim”, (side 512).
Det muslimske brorskap som ble dannet i Kairo i 1928 har dette slagordet: ”Koranen er vår grunnlov, profeten er vår ledsager, å dø for Allah’s ære er vårt høyeste mål”.
I de siste 30 år har det vært en folkevandring av muslimer til vestlige land. Ca. 30 millioner er etablert i Europa – ca. 200.000 i Norge. I alle land hvor en større muslimsk kontingent har fått innpass, har det oppstått opprivende konflikter. Særrettigheter som muslimer krever og som de sier er motivert i deres religion, aksepteres i stadig større grad i vestlige samfunn, også her i Norge.
SIAN en politisk aktør
Til slutt i brevet til Lotteritilsynet heter det: At det er politikk SIAN har fore og ikke religioskritikk, fremgår av følgende dokumentasjon:
Den 07.04.08 ble det arrangert et møte i Oslo: ”Kosovokonflikten sett med serbiske øyne”. (Bilag 1)
Den 31.08.08 tar ordføreren i Kristiansand i sjikanerende ordelag avstand fra SIAN (Bilag 1A)
Den 01.11.09 ble det sendt henvendelse til Stortinget vedrørende grunnlovsendring. (Bilag 2)
Den 29.05.10 ble det avholdt Stand i Kr.sand. Tale av Arne Tumyr. Kopi av manus vedlagt. (Bilag 3)
Den 20.10.10 hadde SIAN foretrede for Stortingets kirke- utd. og forskningskomite. (Bilag 4)
Den 10.12.10: Opplysningsartikkel om islams stifter, ”profeten” Muhammed. (Bilag 5)
Den 06.12.10: Opplysningsartikkel om ”islams sanne vesen” – Kåre Willochs bok (Bilag 6)
Den 18.12.10 Markering i Oslo mot islamsk terror. (Bilag 7)
Det som fremkommer i disse bilag er kun ment å belyse det politiske aspekt SIAN står for. Vi har også relevant materiale flere år tilbake fra den tid da navnet var Forum mot islamisering.
Vi håper at ved å gjennomgå disse opplysningene vil Lotteri- og Stiftelsestilsynet endre sitt vedtak – og rubrisere SIAN i gruppen politiske sammenslutninger. Derved kan vår organisasjon naturlig komme innunder den godkjenningsordning som gjelder for politiske partier.
Kristiansand, den 21. desember 2010
Stopp islamiseringen av Norge (SIAN)
Arne Tumyr
Leder