Muslimer kan ikke ta våre «vantro-medisiner»

Det er å undres over at ikke Den norske legeforening protesterer mot islamiseringen av norsk helsevesen. Legene opplever stadig at de støter an mot Allahs lover. Orker ikke legene å ta til motmæle mot islams medisinske barrierer?

Norske leger har problemer med Allahs lover

Muslimer kan ikke ta våre «vantro-medisiner»

I sin godhet og velvilje for å forstå medisinbruk hos våre nye landsmenn har Forskningsmagasinet APOLLON i sitt første nr. i 2014 en artikkel som
heter: "Ramadan og svinegelatin skaper medisinske forviklinger".
Man kan vanskelig la være å tenke at her er islam og deres tilhengere nok en gang kilde til store problemer og omkostninger. I tre av Oslos femten bydeler er halvparten av innbyggerne innvandrere, hvorav nærmere 90 % kommer fra ikke-vestlige land. (Dette iflg. Apollon).

Forskere på Farmasøytisk institutt har studert legemiddelbruken hos ikke-vestlige innvandrere og vil gjøre noe med problemene. Noen glemmer å ta medisinen, andre er redd for bivirkninger og noen har ikke forstått hva legen sa. Den største gruppen ikke-vestlige innvandrere er fra Pakistan, derfor er denne gruppen undersøkt. De får bl.a. livsstilsykdommer opptil 10 år tidligere enn etniske nordmenn, det gjelder spesielt diabetes og
hjerte- og karsykdommer. Hver fjerde pakistanske kvinne i Oslo har diabetes.
Pakistanere bruker betraktelig flere medikamenter enn nordmenn.
Tre av ti pakistanere lot bevisst være å ta medisinen under ramadan med den følge det fikk.
Medikamenter i kapselform kan være et stort problem fordi kapselen inneholder svinegelatin. Men det hjalp heller ikke om gelatinen kom fra storfe så lenge dyret ikke var halalslaktet, noe som var bortimot umulig å kontrollere!
De lot være å ta medisinen hvis det var mistanke om dette.
Av 22 allmennleger som ble intervjuet, svarte 18 at språkproblemer var den største utfordringen når det gjaldt å stille diagnose. Derfor ber legene om telefontolk eller de bruker google-oversettelse, kroppsspråk, peking og tegninger. Noen har fam.medlemmer med som tolk. Noen ganger må det innkalles til offentlig tolk, det koster selvfølgelig enda mere både av tid og penger. Mange leger er også uvitende om hvor alvorlig religionen og ramadan er for muslimer. To av tre leger hadde aldri tenkt på problemene med svinegelatin i medisinene.
Apotekene var bevisste på problemet med svinegelatin, men i mindre grad klar over at pasienter kan la være å ta legemidler under ramadan.
Farmasøytene mener også språkvansker er et av de største problemene, særlig når pasientene er analfabeter. Står det for eks. at medisinen skal taes om kvelden, misforståes dette og de tror det er sovemedisin.

Bydelsoverlege Zahid Mukthar i Alna bydel er den eneste norsk-pakistanske bydelsoverlegen i Oslo. Som talsmann for Islamsk Råd på nittitallet ble han landskjent da han forsvarte fatwaen mot Rushdie og slo fast at sharialovene sto over norsk lov! Han sier i en artikkel i Apollon at etnisk norske leger bryr seg ikke om svin og alkohol i medisiner. De har ikke noe forhold til rene og urene produkter i en religiøs kontekst. Det er strenge regler: "Religion betyr mye for de aller fleste innvandrere og gjennomsyrer hverdagen deres på en helt annen måte enn den plassen religion har hos etniske nordmenn". Islamsk Råd skal nå utarbeide råd og veiledning om medisinsk bruk under ramadan og om bruk av svinegelatin i medisiner.
Videre ønsker Mukthar et folkelig kunnskapssenter for migrasjonshelse dit ansatte i helsevesenet kan ringe og få råd. Han vil at etnisk norske leger skal forstå betydningen av den kulturelle og religiøse bagasjen til pasienter med innvandrerbakgrunn. Rådet skal gi råd om medisinbruk under ramadan og informasjon om medisiner med religiøst begrunnet forbud.
Mukthar sier også at mange etnisk norske leger ikke er oppmerksomme på at pasienter fra afrikanske og asiatiske land oftere kan få bivirkninger av medisiner enn etnisk norske pasienter.

Ja, ja, her må vi legge oss i selen og etterkomme islams pålegg, kunne det være en idé å få overbevist disse våre nye landsmenn om at det ikke er så galt å leve på den måten vi gjør heller - så lenge de ennå ikke er i flertall.

Redaksjonen SIANs nettavis - Bodil