SIAN får gjennomslag i Stortinget!

SIAN får gjennomslag i Stortinget!

 
Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité innstiller overfor Stortinget på at Venstres forslag om en statlig felles nordisk imamutdannelse avvises. Dermed blir Venstre stående alene om dette forslaget, som går ut på at Stortinget skal be regjeringen ta et initiativ med sikte på å få en felles nordisk imamutdannelse. SIAN fikk foretrede for komiteen den 20. oktober og foredro en rekke argumenter som talte mot Venstres forslag. Det er ingen grunn til å tvile på at resultatet ved vedhandlingen i Stortinget får et annet resultat enn det komiteen går inn for. Selv om komiteen ikke åpner islam-pakken som vitterlig strider mot lov og rett, demokrati og menneskerettigheter, bør SIAN likevel si seg fornøyd med resultatet - idet Stortinget i denne saken kun skal  forholde seg til Venstres forslag. SIAN regner med at det går flere tog – og at våre politikere før eller siden må ta en konfrontasjon med islam og med alt det denne politisk-regligiøse ideologien står for.
 

 

 
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Aksel Hagen, fra Senterpartiet, Johannes Rindal, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til representantforslaget om at regjeringen skal ta initiativ til en fellesnordisk imamutdanning.
Komiteen merker seg at bakgrunnen for forslaget er at imamer som religiøse ledere og formidlere av verdier og moral har stor innflytelse på «det muslimske miljøet». Forslagsstillerne mener det er viktig at imamer som skal preke i norske moskeer, verdsetter demokratiske verdier. Islam i Norge utvikler seg og tar opp i seg norske skikker og normer.
Komiteen viser til at samfunnet er preget av et stadig større mangfold og at behovet for kunnskap om ulike religioner og livssyn er økende. Komiteen mener det er viktig at opplæringsfeltet fyller dette kunnskapsbehovet. Komiteen viser til at det i dag tilbys ulike studier i islam i kulturelt og historisk perspektiv og til Universitetet i Oslos undervisnings- og forskningsaktivitet på dette området. Universitetet tilbyr også utdanning i norsk språk og kultur, utdanninger som er aktuelle for imamer og andre religiøse ledere. Kurset «Å være religiøs leder i det norske samfunn» er videre blitt utviklet på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Dette er blitt et svært populært tilbud for ledere fra ulike tros- og livssynssamfunn, også muslimske. Komiteen mener det er positivt om høyere utdanningsinstitusjoner ønsker å bygge slike tilbud videre ut i tråd med forventet økt etterspørsel.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, er imidlertid uenig i at det er Stortinget og regjeringen som skal ta initiativ til å utvikle slike studier til også å omfatte imamutdanning.
Flertallet går på denne bakgrunn inn for at representantforslaget ikke vedtas i Stortinget.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, deler intensjonen bak forslaget, nemlig å styrke demokrati, likestilling og sosial utjevning som felles verdier. Dette flertallet har registrert at forslaget ikke har støtte i de miljøene dette angår. Flertallet har også registrert at organisasjonen Islamsk råd har uttalt at en imamutdanning neppe vil ha legitimitet blant de miljøene som forslaget er ment å treffe.
Dette flertallet mener det ikke er riktig å støtte representantforslaget. Dette flertallet viser i den forbindelse til at universitetene er rammefinansiert og selvakkrediterende. Universitetene kan når som helst, etter en faglig, samfunnsmessig og økonomisk vurdering, opprette de studiene de finner det ønskelig og hensiktsmessig å tilby, slik statsråden påpeker i sitt svarbrev 23. august 2010 til komiteen. De vil ikke trenge godkjenning til å opprette studier eller til å ha et fellesnordisk utdanningssamarbeid.
Dette flertallet vil understreke at Stortinget og regjeringen bør være svært forsiktig med å styre disse institusjonene når det gjelder studieportefølje. Ikke minst vil dette være viktig når det gjelder konfesjonsstudier, ettersom det vil kunne bli oppfattet som å utfordre prinsippet om tros- og livssynsnøytralitet. Dette flertallet mener derfor at en eventuell imamutdanning må det være opp til høgskoler og universitet selv å ta initiativ til og utvikle, gjerne i nært og godt samarbeid med de muslimske miljøene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vektlegge statens nøytrale rolle i et liberalt samfunn, og er derfor imot at den norske stat skal finansiere flere konfesjonelle utdannelser.
 
SIAN ser fram til den dag da politikerne spør: Hva betyr islam for land og folk? Hva inneholder denne politiske religionen? Hvordan forholder islam seg ideologisk til norske og vestlige verdier? Burde staten, i stedet for å tenke på en mulig imamutdannelse, heller tenke i retning av en omskolering av alle indoktrinerte muslimer fra koran-skolene?
Stopp islamiseringen av Norge (SIAN)
Arne Tumyr
Leder