Nye forskrifter for muslimske leger som nå kan reserve re seg på religiøs basis:
Helse-Norge får fart på islamiseringen
Vi har fått innsyn i Statens Helse- og sykehusdirektorat sine nye forskrifter for mannlige muslimske leger – som nå med basis i deres religion får reservasjonsrett på en rekke områder ved behandling av pasienter – spesielt gjelder dette kvinnelige pasienter. Når den kvinnelige pasienten kommer inn på kontoret skal den muslimske legen være fritatt fra å ta henne i hånden. Dersom kvinnen rekker ut hånden, skal sykepleieren, ifølge forskriften, hoppe inn mellom legen og pasienten og håndhilse. Om legen ønsker det skal sykepleieren fremsi: Allah ou aktbar.
Det er i utredningen en rekke detaljerte forskrifter for hvordan den muslimske legen – ut fra sin religion – skal kunne ta sine forholdsregler ved behandling av kvinnelige pasienter. Direktoratet legger til grunn at en muslimsk lege skal kunne følge Koranen, Muhammed og islamsk tradisjon. Det betyr at også legen skal kunne ha samme holdning som andre gode muslimer, som forholder seg til at ”hele kvinnen er et onde og hva verre er, et nødvendig onde.” Det presiseres i forskriftene at muslimske menn har rett til å være til stede på legekontoret og kontrollere undersøkelsen kona utsettes for.
-Vi må også akseptere, heter det i utredningen fra Statens Helse- og sykehusdirektorat, at muslimske kvinner ikke kan gå til lege uten mannens tillatelse. Her refereres det til islamsk lov: ”Muslimske kvinner skal holde seg hjemme – å gå ut er mot Allahs vilje og mot islams prinsipper.”
Det statlige forvaltningsorganet innen helsevesenet har forelagt de nye forskriftene for Norske allmennlegers forening, som i en uttalelse skriver at det er mest hensiktsmessig at mannlige muslimske leger får forbud mot å behandle kvinnelige pasienter, mens kvinnelige muslimske leger får tilsvarende forbud angående mannlige pasienter. Dette synspunktet har likestillingsombudet sluttet seg til. Direktoratet mener at dette blir neste skritt.
Statens Helse- og Sykehusdirektorat presiserer at med de nye forskriftene vil man få større fart på islamiseringen også innen helse-Norge.
Direktoratet behandler også det vanskelige spørsmålet omskjæring av muslimske guttebarn ved norske sykehus. Her refses den norske legestand for at man ved sykehusene saboterer stortingsvedtaket fra 1999, som slår fast at omskjæring av guttebarn skal, av hensyn til religionsfriheten, kunne foretas ved norske sykehus. Allmennlegenes etiske råd har kommet til at det er uetisk og i strid med legeetikken å foreta kirurgiske inngrep med den følge at de små friske ”guttetissene” lemlestes. Rådet har derfor foreslått at i stedet for å mishandle kjønnsorganene, skal man innføre som religiøs kultus – at man skjærer bort et lite stykke av øreflippene. Dette sa Statens Helse- og sykehusdirektorat seg enig i, under forutsetning av at muslimer kunne godkjenne denne nyordningen, men Det islamske forbund Norge har lagt ned forbud mot enhver endring av omskjæringspraksis – og det har direktoratet forholdt seg til. Dermed har man dette problemet fortsatt som en religiøs - helsepolitisk verkebyll.
Helse- og sykehusdirektoratet skriver i en fotnote at muslimske foreldre som absolutt ønsker omskjæring av guttebarn, kan få utført inngrepet i Pakistan til en pris av ca. 200 norske kroner.
Direktoratet har også gitt muslimske leger reservasjonsrett på andre områder. De er fritatt for å behandle kjønnssykdommer og alkoholrelaterte lidelser.
Det er en svær utredning som foreligger fra det statlige administrative organet, men Helse- og sykehusdirektoratet har ikke kunnet gi detaljerte forskrifter for hvordan mannlige muslimske leger skal forholde seg til kvinnelige pasienter som har kul i brystet, vondt i magen eller som har mistanke om soppinfeksjon i underlivet. Ifølge islam er det forbudt for en muslim å berøre en kvinne ”som ikke er hans.”. Dette forbudet gjelder også for enhver muslimsk lege.
Direktoratet skriver at skal for eksempel en mannlig lege-muslim måtte trykke en kvinne på magen for å undersøke hvor det er vondt, er det fare for at legen får en fatwa mot seg fra Yusuf al-Qaradawi. Dermed vil legen være fratatt den ulovfestede islamske legelisensen – som selv om den ikke inngår i norsk lov – likevel vil være en skremmende realitet for enhver muslimsk lege. Vedkommende vil nemlig bli boikottet i muslimske miljøer. Dette må norske helsemyndigheter ta hensyn til, heter det i utredningen.
Direktoratet forventer at de nye forskriftene vil bli akseptert fullt ut. Det svære dokumentet som er tykk som en bok sendes nå til alle sykehus og til alle landets leger. Utredningen bærer tittelen: ”Helsevesenet må tilpasse seg Det nye Norge”
Arne Tumyr