Imam overtok ”undervisningen” i Kristiansand Domkirkes fullsatte menighetshus:
Tyst om hva kristne har felles med islam
Biskop Olav Skjevesland sa i sitt foredrag i Kristiansand at han hadde notert med tilfredshet at Islamsk Råd Norge hadde erklært at den som skiftet tro fra islam, ikke skulle utsettes for islamsk fordømmelse med dødsstraff. Han siterte også fra Koranen– ”Det er ikke tvang i religionen…..” Biskopen var derimot meget diffus da han skulle svare på spørsmålet: Er Allah og kristenhetens Gud én og samme Gud? Det kunne være samme Gud, mente biskopen. Samtidig som han gikk inn i den islamske teologi, opplyste han at her var han ingen ekspert, og han ba om, hvis han kom med uriktige opplysninger, at imam Akmal Ali, som var i salen, korrigerte. Og det gjorde den gode Akmal til fulle. Hele fem ganger entret han talerstolen og doserte for den fullsatte salen det som er riktig fortolkning av islams lære. Biskopen hadde ingen vesentlige motforestillinger.
Arne Tumyr, leder i Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) sa i sitt innlegg bl. a.: Vi ser dette utenifra, og da er det slik at vi gang på gang har spurt biskoper i Den norske kirke: Hva er det som kan sies å være av felles verdier for muslimer og kristne? Vi har ikke fått svar. Vi inviterte til et debattmøte der temaet var ”Ønsker Kirken islam velkommen?” Vi spurte n7 prester og tre biskoper, men ingen kunne stille opp. Dette betyr at Kirken ikke vet hva den skal mene om islam. Men nå er det på tide at den tar et standpunkt til islam – til denne politiske ideologien som er mer politikk enn religion – islam er et diktatur som tar sikte på verdensherredømmet. Mens kristendommen har nestekjærlighet og brorskap som ideologisk varemerke, som er i tråd med tankegangen i menneskerettighetene, har islam sverdet og ordren: Drep alle som ikke vil underkaste seg islam.
Sprer hat
Imam Akmal Ali hadde dette å si til islam-kritikken: Arne Tumyr sprer hat og propaganda. Han kan ikke tas seriøst.
Ali la ut om maurerne (muslimene) i Spania på 700-tallet der jøder og andre minoriteter som ble forfulgt fikk beskyttelse hos muslimene. Videre viste han til den oppblomstring Spania hadde innen næringslivet og kulturlivet den tiden muslimene var i Spania.
Ellers var debattantene opptatt av om Allah og Gud var samme Gud, men det gikk fram av de ulike synspunktene at det var vanskelig å forene ”far til Jesus” som synonymt med Allah.
Ref.