Heftig møte i Kristiansand torsdag
Det ble et selsomt «ettermøte» i Kristiansand torsdag, der en rasende Akmal Ali fra Islamsk Union Agder gikk til opphisset angrep mot Arne Tumyr: «Du kommer bare med løgn, det står ikke slik i Koranen. Du viser ingen respekt for vår tro. Det er meningløst at du får talerstol». Hatet i Alis øyne gnistret. Tumyr forsøkte seg på om ikke man skulle ta en dialog sammen, men Akmal Ali avviste det fullstendig. Han ville aldri ha noe mer med Tumyr å gjøre. Ali gikk også til angrep på møteleder, Levi Eidhamar, som ikke hadde gitt ham nok taletid.
Det var den samme Akmal Ali som nektet å stille opp mot Tumyr i debatten i Kristiansand, som likevel dukket opp på møtet som debattant. Hans innlegg artet seg som et fyrverkeri om Arne Tumyrs løgnaktige sitater fra Koranen. Særlig var han rasende over sitatet at «jøder er aper og svin», som han karakteriserte som ren løgn.
SIANs leder parerte: «Vi er vant med å bli utskjelt som løgnere når vi siterer fra Koranen. Vi blir fortalt at sitatene er tatt ut av sin sammenheng – eller vi får vite at den koranoversettelsen vi har brukt den holder ikke – fordi Koranen kun kan leses på arabisk. Noen sier også at den som ikke er troende muslim har ingen rett til å lese i Koranen eller sitere fra den». Ellers forsvarte Tumyr seg med at det var riktig at han ikke hadde respekt for islam, men at han hadde respekt for Akmal Alis rett til å ytre seg om sin tro.
Stuvende fullt
Normal
0
21
false
false
false
NO-BOK
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Vanlig tabell";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}
Møtelokalet tok «bare» 130 mennesker, og til tross for at Arkivets folk bar inn stadig nye stoler, var det likevel tilhørere som måtte stå bakerst i salen.
Etter en del innledende formaliteter fikk Arne Tumyr ordet, og det må ha vært en tilfredsstillelse for ham at han for en gangs skyld kunne snakke til en fullstendig lydhør forsamling. Vi gjengir her hans innlegg:
Tumyrs innlegg
Først: Takk for invitasjonen til dette møtet.
Jeg er leder i organisasjonen Stopp islamiseringen av Norge, forkortet SIAN. Vi har medlemmer over hele landet. Vårt formål er å stoppe og om mulig reversere islamiseringen av Norge. SIAN har medlemmer fra alle politiske partier, bortsett fra partiet Rødt, og vi har medlemmer fra de fleste religioner og livssyn – bortsett fra islam. Derimot har vi medlemmer av eksmuslimer, men av frykt for å bli overfalt av troende muslimer våger de ikke å stå fram.
SIAN ser på muhammedanismen som en trussel mot demokratiet og de grunnleggende norske verdier. Vi vil opprettholde menneskerettighetene, rettsstatens prinsipper, religions- og ytringsfriheten. Og vi vil verne om de vestlige verdier.
Den aktuelle undersøkelsen viser at mens seks prosent av innbyggerne i Oslo er skeptiske til islam, sier 20 prosent på Sørlandet det samme. Det er altså over tre ganger så mange i denne landsdelen som er skeptisk til denne arabiske religionen.
Hva kan det komme av at en så stor del av sørlendingene er skeptiske til islam?
Biskopen i Agder og Telemark, Olav Skjevesland, har den nedsettende forklaring at sørlendingene mangler kunnskaper om islam, de har fordommer mot religionen – og i motsetning til Oslo-borgerne bor de ikke tett innpå muslimer. Professor Paul Leer-Salvesen ved Universitetet i Agder sier også at mangel på kontakt med muslimer fører til frykt for islam. Han sier også at islam er ingen trussel mot det norske samfunn – han sier til og med at islam er en del av norsk kultur! La oss få høre Leer-Salvesen – hva er det av den islamske intoleranse, råskap og brutalitet som er en del av norsk kultur?
Etter vår mening er det fullstendig feilaktige analyser professoren og biskopen her legger fram. Det er tvert imot de 20 prosent av sørlendingene som har kunnskapene. Det er uakseptabelt manipulerende når Skjevesland, Leer-Salvesen, og Venstres Eva Kvelland – i avisen underkjenner sørlendingers innsikt og allmenndannelse fordi om de er skeptiske til islam!
Vi SIAN ønsker selvsagt at det ikke er 20 – men 80 prosent av folket i denne landsdelen så vel som i landet for øvrig – som protesterer mot at våre politikere ukontrollert har ført islamismen inn i vårt land.
Når sørlendingene i større grad enn folk ellers i landet ser islams sanne og uhyggelige ansikt, kommer det blant annet av at de leser også islamkritiske bøker!
Mange i denne landsdelen har ikke et overfladisk forhold til tros- og livssynsspørsmål. Dessuten: Her er det tradisjon for å sette eksistensielle spørsmål inn i en politisk sammenheng.
Det forholder seg slik at bøker og andre publikasjoner som setter sannhetens søkelys på islam – som utgis av forlag med kristen forankring – har en stor leserkrets på Sørlandet.
Misjons- og menneskerettighetsorganisasjonen «Ropet fra Øst» står særlig sterkt i denne landsdelen. Medarbeiderne her formidler realistisk og skremmende hva som skjer med kristne i islamske stater. Endelig må nevnes «Med Israel for fred», som har en solid posisjon i denne regionen – og som også bidrar til å høyne vårt kunnskapsnivå om den virkelige situasjonen i Midt-Østen. Ingen steder i landet leses det så mye om det islamske skrekkveldet som i denne landsdelen. Angsten og frykten for islam er tuftet på realiteter.
Dermed må vi konkludere med at den utbredte skepsis på Sørlandet, for ikke å si frykten når det gjelder islamtrusselen, skyldes et høyere informasjons- og kunnskapsnivå enn det Oslo-borgerne har på dette spesielle området.
Kanskje mange sørlendinger ser på islam på samme måte som vi i SIAN:
Vi står overfor en ond, politisk, totalitær ideologi – forkledd som religion.
I et av sine programmer spurte Oddvar Stenstrøm seerne: Anser du islam for å være en trussel mot vestlige verdier? 97 prosent svarte ja – 3 prosent nei.
Når nesten hele den politiske og kulturelle samfunnseliten krever at folket må endre sine holdninger – kan vi komme i den situasjon at borgerne i dette land sier at det er folkets ledere – at det er Norges politiske lederskap – som må endre kursen.
Vi spør: Hvorfor ser ikke biskop Skjevesland, professor Paul Leer-Salvesen og andre kloke og fine mennesker det som SIAN og mange på Sørlandet ser? Har de mangelfullt kjennskap til islam? Man kan føye til: Hvorfor ser ikke Den norske kirke det som SIAN ser?
Svaret er enkelt og dramatisk: De kan ikke – de tør ikke ta en konfrontasjon av hensyn til konsekvensene!
De er ikke alene. Heller ikke George W. Bush våget å stå opp mot islam etter den islamske terroren 11. september 2001. Den amerikanske presidenten sa: Dette er ingen kamp mot islam – dette er en kamp mot terrorisme. Han burde ha sagt: Dette er en kamp mot islamsk terrorisme.
Nettopp fordi islam er på kollisjonskurs ikke bare med de norske grunnverdier, men med alt hva den vestlige verden står for av toleranse og humanisme, ulmer det under overflaten.
Våre ledere vegrer seg – de feier problemene under teppet. I stedet tviholder de krampaktig på det «multikulturelle samfunn» og det «fargerike fellesskap». Men – muhammedanerne har intet ønske om å integrere seg i det norske samfunnet. De muslimske barna får ikke en gang lov til å gå i bursdagsselskap til norske barn.
Den 29.03.2007 sa biskop Skjevesland: «I møtet mellom kristendom og islam er det nå behov for en ærlig dialog. Da må vi våge å ta opp de vanskelige sidene ved islam og ikke unnvike konfrontasjon. Vanskelige punkter innen islam har man rett og slett unnlatt å ta opp. Det er behov for dialog, men den må gå dypere enn hva den hittil har gjort. Vi må ta opp forholdet mellom islam og menneskerettighetene. Vi må også ta opp det manglende skillet i islam mellom religion og politikk».
Det har nå gått snart fem år – biskopen har ennå ikke tatt opp saken.
I februar 2010 ble biskopen i Sør-Hålogaland, Thor B. Johnsen intervjuet i Klassekampen. Til slutt i intervjuet sa biskopen: «Det er visse ansatser i islam som kan forenes med kristendommen». SIAN tok kontakt med biskopen og spurte: Hvilke felles ansatser er det? Svaret uteble.
Det samme spørsmålet ble stilt til daværende preses i Den norske kirke, Olav Skjevesland, hva er det kristendommen har felles med islam? Heller ikke herfra har vi fått svar.
Den nye ordføreren i Kristiansand, Arvid Grundekjøn, peker i et intervju på de kristne grunnverdier, herunder etikkens universelle, gylne regel. Det gjør også FN i Menneskerettighetserklæringens § 1, der det fremgår at menneskene skal oppføre seg mot hverandre i brorskapens ånd.
Nei, sier islam, menneskerettighetene skal underkastes sharia. Derfor ser vi også at ikke en eneste muslimsk stat respekterer menneskerettighetene.
Jeg synes det er litt urettferdig når direktør Aslak J. Brekke her ved Arkivet uttaler til Kristiansands Avis i dag: «Tumyr og SIAN maler sitt eget skrekkabinett som de selv ønsker å leve i»!
Kjære tilhørere Vi er ikke nazister, vi er ikke rasister – ikke en gang ekstremister – og heller ikke høyrepopulister!
Vi er vanlige, norske borgere. Vi vil motsette oss – at en brutal arabisk despot og en barbarisk tyrann fra Midt-Østen på 600-tallet – skal være våre barns og samfunnets høyt respekterte etiske veileder.
SIAN vil bevare demokratiet – vi vil hegne om fedrelandets grunnleggende verdier, toleranse og humanisme – men vi vil advare mot at vi flaggbærer en toleranse som resulterer i at intoleransen kveler oss langsomt.
Det finnes situasjoner i en nasjons liv da valget står mellom konfrontasjon eller underkastelse.
Takk for oppmerksomheten
Mild motdebattant
Det var nå Akmal Ali skulle ha vært motdebattant, men i stedet for hadde han inntatt en plass i salen. I stedet for ble det «utfordreren personlig» som måtte stille, nemlig konvertitten Joseph Salomonsen, som kom fra Iran til Norge som 12-åring. Han opplyste at han var nå kristen. Han hadde vært medlem av Fremskrittspartiet, men var nå medlem av Arbeiderpartiet.
Salomonsen snakket varmt om nestekjærlighet, at kristendommen og islam har felles historie, og han sa at det var politisk islam han var mot.
Det ble en lang debatt, vesentlig helt unge mennesker, men innleggene var for en stor del til fordel for islam. Kristenfolket var tause, bortsett fra en debattant som flesket til med at når muslimene kom til Norge måtte de legge av seg hijaben på flyplassen. Her har vi et kristent land og det måtte muslimene respektere, sa han
Humanetikere på banen
Leder i styret for Tros- og livssynssamfunnet i Kristiansand, kjent også som profilert humanetiker, Rolf Danielsen, priset sine mange gode muslimske venner – som han mente så avgjort ikke viste noen tegn på at den tro de hadde representerte noen trussel mot det norske samfunnet.
Tidligere leder i Vest-Agder avdeling av Human-Etisk Forbund, Vibekke Lauritsen, mene at de med utdannelse på Sørlandet var ikke negative til islam.
Tumyr repliserte: «Kanskje det blir med dere som med nestoren i Human-Etisk Forbund, Levi Fragell, som i 2003 uttalte: ‘Jeg har undervurdert islam – islam er livsfarlig’».
Møtet ble avviklet i løpet av en halvannen times tid, og deretter utspant intermessoet seg mellom Tumyr og Akmal Ali som er nevnt innledningsvis.
Referent