SIAN takker ja til invitasjon fra Sandefjord Moské
Det islamske miljøet i Sandefjord har sine utfordringer å hanskes med, når de eksponeres for SIAN sin praktisering av vestlige frihetsverdier i deres nærmiljø.
Politiets sikringstiltak, moskémiljøets patruljering og de utkommanderte kommuneansatte med gule vester som omgir torget, sender entydige signaler. Det er ikke uten grunn at Sandefjord har fått betegnelsen Voldsbyen.
Etter vårt besøk i august kunne vi gledesstrålende konstatere at styreleder Weshiar Gaff i Sandefjord Islamske Senter inviterte oss til møte i moskéen.
Gaff fremsatte påstand om at vi ikke kan islam. Dessverre presiserte han ikke hva konkret det er vi har misforstått, men jeg er sikker på at dette lar seg avklare når vi kommer på besøk.
Som koranen sier, er islam enkel å forstå. Vi baserer oss på – og formidler – nøyaktig det samme som imamene i Gaff sin moské. At mange av koranens befalinger er skremmende lesning for ikkemuslimer er intet argument for å unnlate å snakke om det.
Gaff hevder at vår teologisk og empirisk baserte folkeopplysning ikke omfattes av ytringsfriheten, og bare er «kjefting, diskriminering og rasisme». Kjefting kan være påkrevet i mange situasjoner, uten at det er noe galt ved det. Om han mener vi kjefter burde han kanskje fokusere på det materielle innholdet i kjeftingen. Det er en juridisk umulighet at SIAN kan diskriminere noen med våre offentlige taler. Du vinner ingen debatt ved å stemple motparten som rasist. Du vinner debatt med argumenter om sak. Religionskritikk kan aldri være rasistisk.
Kritikk av religiøse dogmer er ikke bare en rett for den enkelte, men også en forutsetning for det åpne samfunn. Dette ligger i ytringsfrihetens begrunnelser i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. (fritt etter Eivind Smith, Lov og Rett 2006 s 257-258).
Gaff hevder at SIAN sin informasjonsvirksomhet ødelegger det fine samfunnet i Sandefjord. At samfunnet faktisk ikke er fint dokumenteres i de tallrike nyhetsoppslag og meningsinnlegg i Sandefjord Blad om det havarerte multikulturprosjektet. Politi med maskinpistol var på torget for å beskytte SIAN mot menigheten til Gaff. Ikke motsatt. Hvem er det da som ødelegger idyllen?
SIAN sin målsetning er at alle skal leve i trygghet og velferd i et samfunn basert på norske verdier, ikke islamske. Jeg ser frem til å diskutere de konkrete verdimessige forskjeller når møtet med Gaff blir en realitet.
Jeg vil nødig tro at Gaff sitt manglende svar på min henvendelse er at invitasjonen ikke var seriøst ment, men kun var varm luft ment for lettlurte Kuffar. Vi ser med glede frem til å oppklare de misforståelser Gaff har etablert i eget hode, vedrørende vår informasjonsvirksomhet om islams teologi og muslimers islamske atferd i vårt land og verden for øvrig, i vår samtid og helt siden Muhammeds tid.
Publisert i Sandefjords Blad 17.10.24.